All Categories
Featured
Table of Contents
Toch zijn er ook in zijn tijd mode-sieraden (de sier-ceintuur, kettingen, armbanden, ringen en oorbellen in bepaalde vorm en kleur tot haaraccessoires). Deze zijn veel minder kostbaar, gemakkelijk verkrijgbaar en verlenen aan de drager geen speciale status boven de niet-drager - Bikini stylingtips voor curvy vrouwen. Door toevoeging van accessoires, zoals sieraden, kan het modieuze gevoel aan bestaande kleding toegevoegd worden of juist de modieuze kledingstukken een stuk persoonlijker maken, wanneer de sieraden reeds in het bezit van de drager waren
Het sieraad vertegenwoordigt dus enerzijds dezelfde rol als een modeartikel, of speelt anderzijds juist een veel persoonlijkere, emotionele rol voor de drager, vanwege wat het sieraad symboliseert. Door deze emotionele waarde zal de drager het sieraad veel minder snel verruilen dan een kledingstuk, wordt het juist lange tijd gedragen en is daardoor juist veel persoonlijker dan menig modeartikel ooit zal worden.
Hier heeft de drager een duidelijk doel voor ogen en is mode een middel om dit doel te bereiken. Simmels geeft hiervan het voorbeeld van de verleiding - Zo draag je een bikini met zelfvertrouwen. Het verleiden is een flirten, een spel waarbij het resultaat er niet bepaald toe doet. Ditzelfde geldt ook voor het volgen van een trend zonder verdere aanleiding
Het subject gaat met dit spel op in een rol binnen een toneelspel dat nooit eindigt, met de illusie dat hij een autonoom subject is en louter uitdraagt wie hij zelf is, binnen een samenleving met anderen die in hetzelfde toneelspel gevangen zitten en daarin hun eigen rol vertolken. In het subject zit een soort van artistieke impuls om zijn sociale lidmaatschap kenbaar te maken naar de buitenwereld toe, maar de mate van vrijheid van deze impuls ligt bij Simmel aan strikte grenzen.
Het subject schetst een fenomeen, maar de gemeenschap vormt het landschap en de horizon. Bikini stylingtips voor curvy vrouwen. Wat door de gemeenschap als onbelangrijk wordt gezien, is voor het subject ook geen verdere aandacht waard. De gemeenschap is dus waardebepalend voor de realiteit om ons heen. Dit leidt tot een enigszins dubbelzinnige realiteit: de gemeenschap in hun zichtbare omgeving en onderlinge processen die de omgang en de orde ondersteunen enerzijds en de motivatie waarmee deze mensen dit verbond aan zijn gegaan anderzijds (gezien er bewust gekozen wordt voor een gekleurde bril die we opzetten wanneer we dit verbond aan gaan)
Het gaat er om om binnen de groep zo gelijkwaardig mogelijk te zijn aan elkaar. We doen alsof we al gelijk aan elkaar zijn. Dit spel vervalt echter in een leugen, wanneer men zichzelf niet langer in die rol poogt neer te zetten, maar de rol het subject over gaat nemen.
(Simmel 1971, 137) Deze leugen die Simmel beschrijft is met betrekking tot mode terug te vinden in de persoon van de Modenarren. De Modenarren is een van de excessen die Simmel in Fashion beschrijft. De Modenarren is een subject dat volledig wordt opgeslokt door de mode - Duurzame bikini merken ontdekken. Hij verliest zichzelf in de tijdelijke trends en is alleen maar bezig zichzelf te profileren ten aanzien van zijn hipheid en voert daarmee voortdurend een strijd met zichzelf
Hij is niet langer een subject maar een speelbal; door het lawaai dat het medium verspreidt, kan hij zijn eigen innerlijke stem niet meer horen. Hij staat niet langer in contact met zijn essentie en is dus als het ware zijn identiteit kwijt. Bikini stylingtips voor curvy vrouwen. Pas wanneer hij het moment van innerlijke stilte hervindt (door middel van bijvoorbeeld confrontatie, zelfreflectie, realisatie), zal hij in staat zijn om zijn eigen identiteit weer op te bouwen en kan hij weer een subject zijn te midden van andere subjecten en sociale groepen
Het is in deze pauze, waarin de leugen even doorbroken wordt, waarin het subject tot zichzelf komt en zijn eigen plek herdefinieert in zijn eigen (sociale) wereld. Een uitspatting van individualiteit kan opgeroepen worden als reactie van jaloezie (Duurzame bikini merken ontdekken). De modieuze persoon staat in de schijnwerper en wordt tegelijkertijd door zijn omgeving bewonderd en benijd
Zodoende kan er door middel van mode conflict opgeroepen worden tussen subjecten, maar middels dit conflict zijn zij toch nader tot elkaar gebracht in een intermenselijke relatie (Simmel 1971, 304): er wordt als het ware een duel aangegaan, op elkaar gereageerd - Populaire bikini kleuren en prints. Maar slechts het publiek kan de winnaar van dit duel uitroepen
Bij de laatste keuze zien we dat een ieder gerespecteerd wordt in het anders zijn, het verschil in mening erkend wordt en een ieder vervolgens weer de eigen weg vervolgt (conflict wordt nu contrast) (Duurzame bikini merken ontdekken). Maar het conflict kan ook blijven bestaan, doordat de partijen om dezelfde aandacht van de omgeving blijven strijden
Simmel houdt hiermee tevens vast aan een hiërarchisch systeem van wederkerigheid (welke synchroon loopt met de mate van welgesteldheid) die groepen binnen de samenleving kenmerkt, om deze vervolgens sociologisch in kaart te brengen. Victoria’s Secret bikini’s: must-haves. We zijn letterlijk omringd door concentrische cirkels van horizontale sociale groepen, waarvan enkelen kunnen conflicteren in stijl (maar niet in ideologie of andere tot conflict leidende redenen), maar die elkaar desalniettemin weten te overlappen op het punt waar het subject staat die toegang heeft tot meerdere van deze sociale cirkels
Deze gelaagdheid maakt het subject meer tot een uniek individu, gezien de specifieke combinatie van groeperingen waar hij lid van is (Bikini’s en yoga op het strand). Het subject is daarmee nooit slechts een deel van een sociaal collectief, maar tevens nooit geheel een individueel wezen. Simmel beschrijft tevens dat in de moderne maatschappij de individualiteit bedreigd wordt door een verlaging in de kwaliteit van omgangsvormen, vanwege een steeds groeiend aantal intermenselijke relaties enerzijds, en verzakelijkte omgangsvormen binnen de objectieve cultuur anderzijds (Simmel 1971, XL-XLI), waardoor het subject des te harder moet vechten om het hoofd boven water te houden om zich te differentiëren van de anderen en diens individualiteit te behouden
(Simmel 1904, 133) Wat de grote massa draagt, is voor Simmel al geen mode meer, maar iets wat ooit mode is geweest - Bikini’s voor honeymoon bestemmingen. Zodra de trend zich verspreidt, ondergraaft de mode zichzelf door niet langer modieus te zijn en is verandering wederom noodzakelijk. Hierbij dient vermeld te worden dat dit enkel geldt binnen de middelste sociale klassen, gezien de armste klasse (naast dat zij niet over de middelen beschikt) te groot is en daardoor te log in het assimileren van nieuwe trends
De hoogste sociale klasse is daarentegen bewust conservatief, omdat deze niets te winnen heeft met veranderingen. Zij bevinden zich immers aan de top van de maatschappij en elke verandering kan daarvoor een bedreiging vormen. (Simmel 1904, 151) Simmel gebruikt de termen stijl en trend door elkaar en ik krijg de indruk dat Simmel deze termen als synoniemen ziet.
Stijl is voor Simmel iets algemeens: … het brengt de inhouden van het persoonlijke leven en doen in een door velen gedeelde en voor velen toegankelijke vorm. Beste bikini’s voor een dagje wellness. […] In een dergelijk voorwerp mag zich niet een zijn uniciteit koesterende ziel uitdrukken, maar een brede, historische of maatschappelijke gezindheid of stemming, die het ook mogelijk maakt dit voorwerp onder de aandacht te brengen in de levenssystemen van individuen
Simmel gaat vervolgens in op stijl binnen de kunsten en hoe de grote kunstwerken boven alle vormen van stijl uit stijgen (Minimalistische bikini’s die elegant zijn). Maar kiest een kunstenaar voor een bepaalde stijl omdat dit nu eenmaal in het tijdsbeeld past? Of ontwikkelen kunstenaars hun eigen stijl en worden andere werken hiermee gemeten? Een stijl wordt gekenmerkt door één of meerdere herkenbare elementen die verschillende dragers van deze elementen aan elkaar koppelen als ‘familie’
Zo hebben ontwerpers vaak een eigen herkenbare stijl, een handtekening in hun ontwerp, dat hun werk van andere ontwerpers onderscheidt. Maar een stijl kan ook algemener gelden, zoals bijvoorbeeld de hippie-stijl, punk, gothic, streetwear, etc. Accessoires die je bikini outfit compleet maken. Stijl is niet afhankelijk van een bepaalde periode, maar heeft wel bepaalde eigenschappen waar iets aan moet voldoen
Een bepaalde stijl kan natuurlijk wel een trend worden, wanneer deze als dusdanig gepromoot wordt, voor een bepaalde periode, daarna zal zij weer een stijl zijn zonder per se modieus te zijn. Een trend is een tijdelijk modebeeld en precies wat Simmel er mee bedoelt te zeggen. Welke bikini past bij een tropische vakantie. Een trend kan overigens wel een stijl worden, wanneer deze de tand des tijds weet te doorstaan en ondanks nieuwe trends blijft voortbestaan in haar vorm, die een zelfstandige vorm aanneemt binnen het fenomeen waar zij eerder deel van uitmaakte
Zij is slechts een effect van de wrijving tussen het zelf van het individu en het zelf van de groep, en tussen verschillende groepen binnen de samenleving. Het enige wat mode stuurt is een gemeenschappelijk (cultureel) verleden, waaruit inspiratie wordt geput voor de (tijdelijke) vorm waarmee zij zich aan ons toont (Simmel 1904, 154).
En het is juist het tijdelijke karakter van de trend waar, volgens Simmel, de aantrekkingskracht van mode in schuilt. Zo kunnen we mode dus samenvatten als: een tijdelijke, veranderlijke, vermaatschappelijkte, fysieke vorm van een specifieke opvatting over het huidige tijdsbeeld ten opzichte van het gemeenschappelijke verleden (Simmel 1971, 153-154) (Welke bikini past bij een tropische vakantie). Maar de aantrekkingskracht zit niet alleen in het tijdelijke aspect van de trend: de herkenbaarheid van elementen uit het verleden en verwerkte materialen spelen allemaal een grote rol in haar aantrekkingskracht
Latest Posts
De Mooiste Stranden Om Je Bikini Te Dragen
Zo Draag Je Een Bikini Met Zelfvertrouwen
De Nieuwste Bikini Trends Van 2020